MIKO PETRAUSKO „BIRUTĖ“ TRAKŲ PILYJE

Trečiuoju premjeriniu Miko Petrausko operos „Birutė“ pristatymu gruodžio 17 d. Trakų Salos pilies Didžiojoje menėje Vievio kultūros centras baigė projektą, skirtą paminėti šio iškilaus lietuvių kompozitoriaus 150-ąsias gimimo metines.

„Istorinėje vietoje – ypatingas mūsų nacionalinės muzikos veikalas, pagrįstas svarbiais, legendomis apipintais Lietuvos istorijos įvykiais“ – taip baigiamąjį projekto „Miko Petrausko „Birutė“ mano scenoje“ spektaklį Trakų pilyje pristatė operos režisierius Nerijus Petrokas.

Patriotiškumu persunktą operą, primą kartą pasaulį išvydusią 1906 m., šiemet kartu statė profesionalai ir mėgėjai. Keletą mėnesių trukusių vokalo edukacinių užsiėmimų vedėjas bei operos dirigentas – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) profesorius Dainius Puišys. Edukacinių užsiėmimų, repeticijų bei premjerų koncertmeisteris – Aleksandras Vizbaras. Pagrindinius vadmenis atliko LMTA studentai Vita Merkelytė (Birutė), Liudikas Suvorovas (Kęstutis), Vygantas Bemovas ir Deividas Bartkus (Birutės broliai), absolventai Alfredas Miniotas (Senasis Vaidila), Dainius Viešūnas (Sundšteinas). Į vieną gretą`su profesionalais stojo Vievio kultūros centro kamerinis choras „Con moto“ ir ansamblis, atlikę Palangos gyventojų, Vaidilučių ir kt. scenas, „Vievio teatro“ aktoriai Vytautas Mikalauskas (Palangos tėvūnas), Antanas Anskaitis (Lizdeika), Eligijus Ramanauskas (Krivis), Andrius Šimkus, Albinas Puidokas, Adomas Klevickas (karžygiai), Nojus Apanavičius (Berniukas), Jūratė Mikalauskienė, Rūta Alaburdienė ir Sandra Andriuškevičiūtė (Vaidilutės) bei choreografės Rimutės Blikertienės vadovaujami Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos bei Aukštadvario „Aukštavos“ šokėjai, atlikę opros choreografinius intarpus.

Iki premjeros vedė ilgas edukacijų, repeticijų kelias. Vievio bendruomenės nariai, konsultuojami Vilniaus kolegijos Mados dizaino katedros pedagogų, dalyvavo siuvant scenos kostiumus, gamino dekoracijas, atliko ūkinius ir techninius scenos aptarnavimo darbus, maketavo programėles ir kt. Drauge su režisieriumi ypatingą projekcinę scenografiją kūrė šios srities meistras ir edukacinių scenos apšvietimo užsiėmimų projekte vedėjas Aurelijus Pikūnas. Vyko Miko Petrausko kūrybą pristatantys susitikimai-koncertai bendruomenėje, projekto dalyvių edukacinės išvykos į M.K.Čiurlionio menų mokyklą, Vilniaus kolegiją, LMTA, LNOBT…

Ne vienas projekto dalyvis po premjerinių spektaklių prisipažino. jautęs ypatingą jaudulį atliekant daugelį operos scenų – toks stiprios energijos pripildytas operos tautinės ir patriotinės idėjos užtaisas. Tai, be abejo, jautė ir publika. Štai maža ištrauka iš žinutės Facebooke: „Koks jaudinantis grožis, net ašaros byrėjo!.. Štai kuo reikia didžiuotis ir vaikams rodyti kelti tautinei dvasiai…“ (Eglė).

Projekto „Miko Petrausko „Birutė“ mano scenoje“, finansuojamo Lietuvos kultūros tarybos ir Elektrėnų savivaldybės bei remiamo UAB „Vievio paukščiai“, organizatoriai džiaugiasi ir didžiuojasi bendradarbiavimu su projekto partneriams: Lietuvos muzikos ir teatro akademijos muzikos fakulteto dainavimo katedra, Vilniaus kolegijos Mados dizaino katedra, Trakų istorijos muziejumi, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija ir Trakų kultūros ir meno centru, Kauno Juozo Gruodžio konservatorija, Vievio gimnazija, Vievio bendruomenėmis ir aktyviais vieviečiais.

Sutikdami Naujuosius 2024-uosius linkime visiems semtis džiaugsmo kūryboje, rasti prasmę bendroje veikloje, atrasti dar nepažintus savo talentus. Kurkime kartu!

Filmuką apie operą „Birutė“ Vievyje galite pasižiūrėti čia.

 

Projekto „Miko Petrausko „Birutė“ mano scenoje“ vadovė

Audronė Stepankevičiūtė

 

Edmundo Šimaičio nuotraukose – scenos iš operos „Birutė“ Trakų Salos pilies Didžiojoje menėje


 



———————————————————————————————————————————————-

 

VIEVYJE SKAMBĖS MIKO PETRAUSKO „BIRUTĖ“

 

Šiemet Lietuva mini Miko Petrausko – žymaus Lietuvos kompozitoriaus, vargonininko, dainininko, dirigento, pedagogo, kultūros veikėjo – 150-ąsias gimimo metines. Vienas svarbiausių ir muzikinę istorinę vertę turinčių M. Petrausko kūrinių – opera „Birutė“ – pirmoji lietuviška opera, pasaulį išvydusi 1906 m. lapkričio 6 d. Vilniaus miesto salėje (dabartinėje Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje). Mikas Petrauskas operą, kurios libreto autorius – Gabrielius Landsbergis – Žemkalnis, statė kartu su draugija „Vilniaus kanklės“; Birutės vaidmenį atliko Marija Piaseckaitė – Šlapelienė, Birutės brolio partiją dainavo kompozitoriaus brolis Kipras Petrauskas. Operos turinio pagrindas – garsioji istorinė legenda apie kunigaikščio Kęstučio ir vaidilutės Birutės meilę.

Vievio kultūros centras, minėdamas M. Petrausko jubiliejinę gimimo sukaktį,  įgyvendina ambicingą projektą „Miko Petrausko „Birutė“ mano scenoje“ – stato šią M. Petrausko operą. Projekto, kurį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Elektrėnų savivaldybė, veiklos vyksta jau keletą mėnesių. Projekto dalyviai –Vievio kultūros centro choras, dramos kolektyvas, gimnazijos moksleiviai, senjorai, kiti Vievio bendruomenės nariai, savo iniciatyvomis prisidedantys prie įvairių veiklų. Pagrindinė Vievio kultūros centro partnerė – Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA): dainavimo katedros studentai (prof. Astos Krikščiūnaitės, prof. Sigutės Stonytės, Liudo Norvaišo klasės), absolventai rengia pagrindinius operos vaidmenis. Kiti projekto partneriai – Vilniaus kolegija, Kauno Juozo Gruodžio konservatorija, Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, Trakų istorijos muziejus, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija.

Projekto programoje – edukacinės veiklos kūrybinėse dirbtuvėse projekto dalyviams bei profesionalių menininkų susitikimai su bendruomene ir koncertai vieviečiams ir miesto svečiams. Projekto dalyviai vyko į Vilniaus kolegijos Mados dizaino katedrą, kur, bendraudami su studentais ir pedagogais, susipažino su kostiumų kūrimo technika, patys bandė modeliuoti. Vievio bendruomenę kvietėme į Vilniaus kolegijos lektorės Jolitos Raupelienės paskaitą „Kūrybiškumas ir scenos kostiumas“, o kūrybinių dirbtuvių metu lektorė mokė atskirų scenos kostiumo kūrino detalių technikos. Operos režisierių Nerijų Petroką ir projekto vadovę konsultuoja Mados dizaino katedros vedėja Gražina Skripkienė.

Choreografijos grupė lankėsi Nacionalinėje M.K. Čiurlionio menų mokykloje, kur stebėjo įvairių žanrų šokių užsiėmimus, bendravo su moksleiviais ir pedagogais. Projekto dalyvius mielai priėmė ir konsultavo direktoriaus pavaduotojas baleto ugdymui Eligijus Butkus.

Lapkričio pradžioje Vievio bendruomenę kvietėme į susitikimą-koncertą su LMTA muzikologijos katedros docente dr. Laima Budzinauskiene bei dainavimo katedros studentais. Išsamios ir itin patraukliai pateiktos paskaitos „Kupinas veržlumo ir darbštumo“ metu iš arčiau pažinome Miką Petrauską ir kaip asmenybę, ir kaip kūrėją. M. Petrausko, jo amžininkų kūriniai skambėjo studentų Liepos Ribokaitės (doc. dr. Saulės Šėrytės klasė), Roko Volungevičiaus, Lino Drąsučio (lekt. Aušros Liutkutės klasė) atlikime.

Dar vienas susitikimas-koncertas įvyko šį trečiadienį. Renginio „Mikas Petrauskas: liaudies daina ir „Birutė“ metu turėjome galimybę bendrauti su Kauno Juozo Gruodžio konservatorijos dainavimo mokytoja eksperte ir Kauno valstybinio muzikinio teatro soliste Gitana Pečkyte – Vilkeliene bei konservatorijos moksleiviais-vokalistais, pristačiusiais M. Petrausko kūrybą ir pirmąją lietuvišką operą per kompozitoriaus santykį su liaudies daina.

Be abejo, didžiausias darbo krūvis tenka projekto dalyviams vokalistams – solo partijų atlikėjams ir choristams. Vievio kultūros centro kamerinis choras „Con moto“ bei kitų chorų nariai ruošia operos masines scenas; su choristais dirba režisierius LMTA ir VDU Muzikos akademijos docentas Nerijus Petrokas, LMTA profesorius Dainius Puišys, koncertmeisteris Aleksandras Vizbaras.

Kol kas intensyviai vyksta užsiėmimai įvairiose operos pastatymui būtinose srityse, o gruodžio pradžioje laukia operos Miko Petrausko „Birutė“ premjera Vievio kultūros centro scenoje ir Trakų pilies menėje.

 

Audronė Stepankevičiūtė,

projekto „Miko Petrausko „Birutė“ mano scenoje vadovė

Autorės nuotraukos

OLYMPUS DIGITAL CAMERA